Dreamcast

dreamcast

Jag hoppas att vår dröm blir sann” sade Shoichiro Ijimajiri när han avslutade det första officiella Dreamcast-uttalandet 1998. Han visste att SEGA inte alls var i samma situation som inför exempelvis Mega Drives premiär och att denna konsolen var direkt avgörande för företagets framtid.
Den 14 oktober 1999 släpptes den första 128-bitarskonsolen i Sverige och media var lyriska över den knivskarpa grafiken och påtalade kvickt att de precis spelat framtidens spel. Arkardkonverteringen av Sega Rally 2 var precis lika underhållande som i arkardhallarna och Virtua Fighter 3tb utsågs snabbt av många speltidningar som det bästa fightingspelet någonsin.
SEGA lyckades verkligen med annonsering inför lanseringen och där Saturn lös med sin frånvaro i annonskampanjerna hade företaget lärt sig av sina misstag och satsade stort på marknasföring. Slogans som ”It’s thinking” i USA och ”Up to 6 billion players” i Europa var lätta att komma ihåg och med många originella reklamfilmer fick de snart allt fler strålkastare på Dreamcasten.

Premiären blev lysande och stod sig länge som den mest lyckade konsollanseringen någonsin, endast Wii har sålt mer vid lanseringsveckan. Sonic Adventure blev det spelet som flest köpte med sig tillsammans med den blå kartongen med de stilrena bokstäverna som bildade ordet Dreamcast och står sig än idag som det mest sålda till konsolen.Det har blivit bekräftat att SEGA tjänade omkring 98.4 miljoner dollar, ungefär 8 miljarder svenska kronor, bara på lanseringsdagen i form av hård- och mjukvaruförsäljning. En gigantisk succé med andra ord.

Många fantastiska spel släpptes till konsolen och än idag placerar Dreamcast sig högt upp på många topplistor över de bästa konsolerna genom tiderna.

 

 

Sega_Logo_1_a

Men inget varar för alltid. Mot slutet av år 2000 släpptes konsolen som skulle visa sig vara för allsmäktig för Dreamcast, Playstation 2. Dreamcast sålde bra i hela världen men när nyheterna om Sonys nya konsol kom var det svårt för SEGA att övertyga spelutvecklarna och köparna att fortsätta tro på deras konsol. Playstation hade ett oerhört starkt varumärke medan SEGA gått från flopp till flopp (Sega Saturn, Sega 32X och Sega CD) de sista åren innan Dreamcast release. Att Playstation 2 dessutom hade DVD-spelare – vilket Dreamcasten inte hade – var något som visade sig vara ett genidrag, dessutom kostade PS2:an mindre än vanliga DVD-spelare vid releasen.

Det blev helt enkelt inte möjligt att fortsätta. Den 31 januari 2001, bara knappt tre år efter releasen i Japan och 18 månader efter Europareleasen, annonserade SEGA att de skulle sluta producera hårdvara och bli ett tredjepartsspelföretag. Spelvärlden föll i tårar och många och långa hyllningstexter om SEGA och dess Dreamcast dikterades i världens spelpress. En spelpioniär hade givit upp. Men ingen skulle någonsin se dem som förlorare.

Vid utannonseringen var det ungefär 60 titlar under utveckling till Dreamcast. Dessa släpptes och det sista spelet med SEGA på boxen hette NHL 2K2 i Amerika.
10.6 miljoner Dreamcast såldes under dess korta livstid. Detta är imponerande siffror, jämför exempelvis med dagens konsoler där Wii U sålt i 9 miljoner exemplar på lika lång tid.
Men konkurrensen blev helt enkelt för hård och SEGAs redan tomma plånbok blev den slutliga anledningen till att produktionen lades ner.

Dreamcast lämnades åt dess öde, men sedan dess har mängder av inofficiella spel släppts till konsolen. Indiescenen är enorm och nya dc2spel släpps varje år.

Konsolen blev inte den comeback SEGA önskade, men alla vi som testade något av releasespelen där i september 1999 var helt övertygade om att SEGA hittat hem.
Dreamcast stod för nytänkande. Kärleken till att underhålla. Att även den mest uträknade kan ge en sju helvetes fight.
Att alla drömmar kanske inte går i uppfyllelse, men att om man inte försöker finns heller ingen chans att lyckas.

 

 

 

streck_dc

 

Dreamcast släpptes i
Japan: 27 november 1998
USA: 9 september 1999
Europa: 23 september 1999
Sverige: 14 oktober 1999

Leave A Response