Tillbehör

Dreamcast har många faktorer som gör den känd. Den har ett spelbibliotek vars originalitet låg långt före sin tid. Det var den första konsolen att ha ett inbyggt modem så att spelare kunde möta varandra över hela världen online. Det var den första 128-bitarskonsolen att se dagens ljus.
Listan går att göra lång. Men en sak (eller flera, egentligen) som gjorde att många höjde på ögonbrynen var den brutala mängd tillbehör som såg dagens ljus till Dreamcast.
SEGA som redan blödde pengar innan de släppte Dreamcast, på grund av misslyckanden med bland annat MegaCD och Saturn, gjorde allt vad de kunde för att få folks blickar riktade mot sig.
De visste nämligen att det inte var långt kvar till Sony skulle utannonsera sin Playstation 2.

Hur gör man då för att få uppmärksamhet?
Man gör som ingen annan.

 

Handkontroll
segadreamcastcontrollerLåt oss börja här. Handkontrollen fick man med när man köpte en Dreamcast. Den bär samma grå färg som konsolen och är en vidareutveckling på Saturns analoga kontroll som släpptes i samband med Nights: Into Dreams. Kontrollen har fyra knappar på höger framsida med bokstäverna A, B, X, Y i fyra olika färger. Det finns även en Left och en Right trigger på baksidan, perfekt utformade för FPS-spel.
Kontrollen har två styrfunktioner, den ena en analog styrspak och den andra ett digitalt styrkors, samt en Start-knapp i mitten. Det mest iögonfallande med kontrollen är möjligheten att sätta i ytterligare tillbehör i kontroller, i form av minneskort och Rumble packs. Detta var revolutionerande för sin tid, men mer om detta i nästa stycke. Dreamcast hade möjlighet att koppla in fyra handkontroller, vilket utnyttjades flitigt i de många partyspelen, som till exempel Chu Chu Rocket, Power Stone 2 och Sonic Suffle.
Det släpptes även en förlängningssladd till handkontrollen på 1,8 meter.

 

 

 VMU/minneskort
vmuI och med att Dreamcasts spel låg på skiva krävdes ett minneskort för att kunna spara. SEGA kunde gjort det enkelt för sig och skapa en Saturn-kopia – ett enkelt litet minneskort att sätta i konsolen, som man använde handkontrollen för att navigera med. Men SEGA är inte kända för att använda den enklaste lösningen. Inte heller den mest linjära.
Man valde istället att skapa minneskortet VMU, som i sin enkelhet betyder Visual Memory Unit. Det väger bara 45 gram och drivs av en 8-bitsprocessor, och har en LCD-skärm. Denna kan hantera två gråtoner och dess högtalare hörs i mono. Men, den har inte bara en skärm. Den har dessutom ett styrkors och knappar, vilket utökar dess användningsområde markant.
När man sitter i VMUt i handkontroller agerar den som en extra skärm. I spel som Resident Evil CODE: Veronica kan du se din puls på skärmen, vilket motsvarar din hälsa. Spelar du istället Sonic Adventure och tar ut minneskortet, kan du föda upp Chaos (små djur du hittar i spelet) precis som en tamagochi. Möjligheterna var med andra ord stora. Frågan är, sneglade Nintendo på denna princip när de skapade Wii U?

 

 

Rumble Pak
De flesta spelen till Dreamcast har Rumble Pack-support. Idag är skakfunktionen i handkontrollen standard sedan länge, men i slutet av 90-talet var det fortfarande nytt och gav spelaren en mer genuin spelupplevelse. Dreamcasts Rumble Pack kunde köpas separat för några hundralappar.
Dreamcast-kontrollen har som bekant två utrymmen för accessoarer, och den vanligaste tillvägagångssättet var att man använde den främre pluginen till VMUt och den bakre för Rumble Packen.
I Japan döptes produkten till ”Puru Puru Pack”.

 

 

 

Tangentbord och mustangentbord
När SEGA annonserade ut att Dreamcast skulle ha ett inbyggt modem som gav möjligheten att dels spela online, men också kunna chatta och surfa, var det många som ifrågasatte hur detta skulle kunna genomföras utan ett tangentbord. SEGA hade givetvis redan planerat att släppa ett officiellt Dreamcast-tangentbord i samband med releasen av konsolen. Däremot var det inte tal om någon mus vis pressreleasen, något som företaget utannonserade bara några veckor senare.
Tillbehören fungerar precis som ett tangentbord och en mus till en PC, och en hel del FPS-spel så som Quake 3: Arena, Outtrigger och Heavy Metal Geomatrix, utnyttjar dessa.
Ett annat spel som fick många att höja på ögonbrynen på grund av dess innovation var spelet Typing of the Dead. Har du någon gång spelat eller åtminstone sett House of the Dead 2 till Dreamcast? Bra, tänk bort möjligheten att skjuta fienderna, och sätt istället ett ord ovanför deras huvuden, medan de sakta kommer mot dig. Din uppgift är att skriva ordet för att döda dem.
Nytänkande, minst sagt.

 

 

Ljuspistol
Att skjuta fiender är lika kul idag som det var 1978 när Space Invaders släpptes (och förmodligen många år innan dess). Men, att själv ta pistolen i handen och sikta, det är en helt annan lightgunupplevelse. Till Dreamcast släpptes den officiella ljuspistolen år 2000 i Europa och i Japan, men inte i USA. Anledningen till detta var en hemsk skolskjutning där många elever dödades och SEGA valde helt enkelt att inte släppa tillbehöret på grund av detta. Den enda ljuspistolen som såg dagens ljus i USA blev istället den inofficiella Mad Catz-light gun:en.
Ljuspistolen fungerar inte på moderna TV-apparater utan endast på tjock-TV och på CRT VGA-monitorer som är inställda på 640x480p.
SEGAs Light Gun är regionsfri och går att spela över hela världen. Den har, precis som handkontrollen, två slots för accessoarer, så du kan enkelt använda ditt VMU och Rumble Pack i ljuspistolen. Några titlar som använder ljuspistolen är House of the Dead 2,  Confidential Mission och Star Wars: Demolition.
Det finns en uppsjö av inofficiella ljuspistoler, för den som vill fördjupa sig, här är namnen på dem: StarFire LightBlaster, SRC Bio Gun, Virtual Blaster, DCX Blaster, Hais DC Lightgun with Kick-back, Hais DC Mini Gun, Yobo Gameware DC Lightgun, SRC DC Wireless Gun, Pelican Stinger, ThrustMaster Pump Action Light gun samt Terra Nexus Light Gun.

 

 

Rattderamcastratt
Att spela bilspel med handkontroll kontra att spela bilspel med en ratt, vad hade du föredragit? Jag tänkte väl det. Till Dreamcast släpptes det såväl officiella som inofficiella rattar, med och utan växelspak och pedaler. Även till detta tillbehöret fanns det utrymme att kunna använda VMU, som i vissa spel agerade navigator.
Rattarna kändes i många fall solida och långt ifrån så plastiga som man kan tro utifrån att enbart ha sett dem på bild. Spel som Sega Rally 2 och Crazy Taxi kändes betydligt mer verklighetstrogna att styra och är du en bilspelsfantast rekommenderas det varmt att köpa en ratt.

 

 

 

Fiskespö
fiskespöTrodde du att artikeln var klar, att du läst om alla tillbehör? Fel, vi är halvvägs ungefär.
Till Dreamcast släpptes nämligen ett fiskespö. Om du någonsin drömt om att bli proffsfiskare så.. Rekommenderas visserligen att träna på riktigt, men om du tycker att fiske är en kul sport… Men inte gillar att vara utomhus – då är fiskekontrollen och de tillhörande spelen som till exempel Sega Bass Fishing perfekt för dig! Teknologin är i grunden samma som arkardmaskinen, men tillbehöret kommer inte med arkardkabinettens fisketråd. Tillbehöret är rörelsekänsligt och använder snarlik teknologi som den i Wiis motion controller.
Kul fakta, fightingspelet Soul Calibur är kababelt med fiskespök, vilket gör att du kan slåss mot dina motståndare genom att vifta med fiskespöt, en syn som säkert skulle roa många.

 

 

 

Arkardkontroll
I slutet av 90-talet dominerade SEGA arkardhallarna över hela världen. Det var därför inte konstigt att Dreamcast fick många portar från just arkardspel. arkardkontrollSega Rally 2, Virtua Fighter 3tb, och så vidare. Och just sistnämnda spelet, eller fightingspel generellt, är fantastiskt mycket bättre och lättstyrt om man spelar med arkardkontrollen.
Med sex stora gröna knappar och en arkardsticka har du total kontroll över minsta lilla rörelse. Till Dreamcast släpptes otaliga 3D- som såväl 2D-fightingspel så en arkardkontroll är något du som fightingspelsintresserad bör ha i din samling. Precis som de flesta andra tillbehör till konsolen finns det utrymme för VMUt i mitten högst upp av kontrollen.

 

 

Mikrofon
mikrofondreamcastDet kom många tillbehör till Dreamcast som inte fick så stor genomslagskraft eller ens användningsområden. Mikrofonen var ett sådant.
Den kopplades in i handkontrollen och såg vid första anblick ut som ett Rumble Pack med en arkardsticka på.
Mikrofonen släpptes tillsammans med spelet Planet Ring till konsolen i slutet av år 2000 i enbart Europa. Spelet var som ett online-community och det krävdes att du var uppkopplad konstant för att kunna spela det. Det innehöll fyra minispel som skulle hjälpa att promota Dreamcasts internetmöjligheter. Spelen hette ”Dream Dorobo”, ”SOAR”, ”Splash” och ”Ball Bubble” och upp till 32 spelare kunde vara med i onlineevents. När man startade spelet första gången fick man skapa sitt eget alterego i form av en karaktär som du själv kunde välja specifika karaktärsdrag åt.
När SEGA stängde ner sina servrar blev spelet med andra ord totalt ospelbart. Det var itne förrän i juni år 2013 som man lyckades få upp servrarna igen genom ett open-sourceprojekt kallat Earthcall. Mikrofonen fungerade även i ett spel vid namn Seaman, ett spel där du skulle prata med fiskar med människoansikten.
Inga idéer var för konstiga för SEGA i slutet av 90-talet.

 

 

Maracasmaracas_dreamcast
Didn’t see this one coming, did you? Maracas släpptes tillsammans med spelet Samba De Amigo där man helt enkelt skakar tillbehöret i takt med musiken.
Maracaserna sänder en signal som berättar i vilken position de befinner sig i och sammanlagt finns sex olika positioner, tre för varje hand (hög, mellan eller låg).
Det enda spelet som officiellt stödjer detta tillbehöret är just Samba De Amigo, även om det finns ett fåtal spel som man – precis som med fiskekontrollen – kan använda maracaserna till, däribland Namcos Mr. Driller.

 

 

Webbkamera
DreamEye_dreamcast_seTill Dreamcsat släpptes den sjunde september 2000 en webbcamera vid namn DreamEye. Den var designad att vara dels just webbkamera men också som digital stillbildskamera och det fanns planera att implementera tillbehöret i nya spel, vilket tyvärr aldrig hände. DreamEye släpptes bara i Japan och såldes separat. När man köpte den levererades den med ett headset med mikrofon, batteriet, en hållare, mjukvara samt en kabel att plugga in i Dreamcasten. För sin tid låg den långt framme i utvecklingsfronten med hela tre megapixels i kameran, men för att kunna sända bilderna man tagit var man tvungen att spara dem på sitt VMU och när man väl skickade bilderna nedskalades upplösningen till 32ox240.
Trots misslyckandet med tillbehöret måste Sony ha sneglat på SEGA, då Eye Toy släpptes till Playstation 2 något år senare och blev en stor succé.

 

 

 

Karaokemaskinkaraoke_dreamcast_se
Dreamcast Karaoke, har du hört talas om det? Inte så konstigt. Tillbyggnaden släpptes enbart i Japan, och en tydlig anledning till en utebliven internationell release är att karaoke är oerhört populärt i Japan kontra resten av världen. Tillbehöret kopplas in på undersidan av Dreamcast och länkas ihop via expansion porten, där modemet i vanliga fall sitter. Detta pluggas alltså ur för att karaokemaskinen ska fungera. Paketet bestod av själva tillbehöret, två mikrofoner samt mjukvaran Sega Kara, vilket tillät användare att ladda ner karaokelåtar från internet, men eftersom dessa servrar legat nere sedan i början av 2000-talet är tillbehöret tyvärr helt oanvändbart. Dessutom var låtarna enbart på japanska.
Mikrofonerna har Dreamcast-logotypen på sig men använder precis samma teknologi som vanliga mikrofoner och kan därför användas i andra karaokemaskiner.

 

 

Alternativa kontroller
connection_dreamcast_seAv någon anledning var det populärt att vilja spela med olika typer av kontroller till just denna konsolgeneration. Därför släpptes det en uppsjö av connectors som du pluggade in i kontrolluttaget, som du i sin tur kunde koppla in Playstation-, Saturn- och Playstation 2-kontroller i. Om du är sugen på att testa någon av dessa så är följande namn på sådana connectors: ”DC Tsunaident 123”, ”Dream Connection 2 in 1”, ”Super Converter 3, ”Total Control”, ”Total Control 2”, ”Total Control Plus, ”DC Connection 3 in 1”, ”Total Control 3” och ”Total Control 5”.

 

 

 

 

DreamKey
För att kunna bege sig ut på nätet med sin Dreamcast krävdes det en DreamKey, en skiva (som man fick med konsolen när man köpte den) med mjukvara. Denna var absolut dreamkeynödvändig och utan den hade man ingen möjlighet att gå online. Vid första onlinebesöket fick man registrera ett konto och skriva in lite information, sedan var du redo att börja spela.
SEGAs motsvarighet till dagens Steam hette DreamArena och här kunde du se trailers på nya spel, ladda ner demos och läsa det absolut senaste i nyhetsväg till konsolen.
Den släpptes i fyra olika versioner, 1.0, 1.5, 3.0 och 3.1, varav den sistnämnda enbart släpptes i Spanien och Portugal.

 

 

Dansmatta
dansmattaInspirerad av den oerhört stora arkarddanstrenden i Japan i slutet av 90-talet släpptes det en officiell och en inofficiell dansmatta. Den officiella kom i en begränsad bilaga och är svår att få tag på idag, den inofficiella är dock lättare att hitta. Dansmattan heter ”Dance Dance Revolution” och skapades främst för Playstation men fick en port till Dreamcast. Dessvärre brydde tillverkaren sig inte (eller så var det en ekonomisk fråga) tillräckligt för att ändra X, O, Fyrkant, Trekant till A, B, X, Y. Ett fåtal spel släpptes till konsolen som var kompatibla med dansmattan, däribland ”Dance Dance Revolution 2nd Mix Dreamcast Edition”, ”Dance Dance Revolution Club Version Dreamcast Edition” samt ”Feet of Fury”.

 

 

 

Bredbandsadapter
bbaDreamcast lanserades med ett 56k dail up-modem. Detta var standard i slutet av 90-talet för att komma ut på internet. Men i början av 2000-talet fick bredband sitt genomslag och SEGA valde därför att släppa Dreamcast Broadband Adapter den 10 januari 2001 i Japan och USA. Denna bytte ut det löstagbara modem som följde med konsolen och du surfade samt spelade nu betydligt snabbare än tidigare. Dessvärre gjorde även detta att piratkopieringen ökade markant i USA mot slutet av dess livstid. Idag är bredbandsadaptern oerhört eftertraktat hos både samlaren och de som vill spela spel online. I och med intresset för tillbehöret har priset stigit en hel del och man ska skatta sig lycklig om man hittar en BBA för under 2000 kronor.

Leave A Response